A Magyar Mozgáskotta Módszer segítségével gyorsabbá és hatékonyabbá válik a felidézés, javul a fontos környezeti ingerek kiválasztása, felvétele és feldolgozása.
A módszer lényegét a kezdetben síkban, később a térben is variálható vizuális jelrendszer,(mint hívóinger sor) kialakítása és követése adja. A képi ingerek átmenetileg csökkentik a nyelvi funkciók jelentőségét, segítik a figyelem koncentrálását, átmenetileg tehermentesítik az emlékezeti és végrehajtó funkciókat. Olyan segítséget adnak, amely akkor is lehetővé teszi a cél szerinti és eredményes viselkedéses válaszok megvalósítását, amikor azok segítség nélkül még nem vagy nagyon sok hibával jelenhetnének meg.
A mozgást magát nem csak közvetlen célként, hanem a komplex mozgásos szabályozás adekvát eszközként is értelmezi. Ebben a programban a komplex személyiségfejlesztésnek ugyanakkora hangsúlya van, mint az alkalmazott mozgások térbeli, időbeli-dinamikai szerkezetének. A konkrét mozgásos teljesítmény így olyan összetett produktuma a gyerekeknek, amelyben a fizikai adottságokon túl, az idegrendszeri információs mozgások, a személyiségszintű kompenzálási folyamatok – mint önszerveződő folyamatok – is különös hangsúlyt nyernek.
A fejlesztési feladatok szerint összeállított, különböző nehézségű mozgásprogramok a szabályozó rendszerek és a mozgató szervrendszer együttes fejlesztését szolgálják. Ideális esetben az önfejlődés katalizátoraiként, lépcsőfokaiként szolgálnak. Végső soron magát a személyiséget teszik alkalmassá arra, hogy az a (mozgásos és nem mozgásos) megnyilvánulásait motiváltan, összerendezettebben és eredményesebben hajtsa végre.
A módszer gyakorlatában a szűkebb értelemben vett mozgásos funkciók mellett az érzelmek, az ismeretek, a képzelet, a figyelem, a gondolkodás, az emlékezés feladatspecifikus mintázatait aktiváljuk, természetesen a cél szerinti fizikai terhelés megtartása mellett.
A mozgásfejlődést, a figyelem és emlékezet, stb. fejlesztését, az ideg-izom kapcsolatok kialakítását a térben folyamatosan jelen lévő, vizuálisan is követhető mozgáskotta abban az életkorban (fejlődési szinten) segíti hatékonyan, ahol a verbális és tudatos tanulás még nem, vagy kevésbé jellemző. A kedvező mozgásos attitűd kialakulásában a kompetencia élmény és a tudatosan alkalmazott nevelői kommunikációs technikák meghatározók.
A nyuszik, mókusok, lábnyomatok, stb. által kottaszerűen megjelenített, több kevesebb mozgásos komponenst is tartalmazó összetett feladatok algoritmikus egymásra építésével, gyakorlásával mint élvezetes játékok fűzérével – nagyrészt implicit módon – fejlődik gyermekeink figyelme, önfegyelme, stabil ismereteket szereznek testükről, felfedezik a teret és az időt, a gondolat és az emlékezet hatalmát, a kompetencia boldogságát. Eközben testi képességeik és (mozgás)szabályozásuk olyan szintre fejlődik, amely sokszor a felnőttek számára is komoly kihívást jelent.
A mozgáskotta módszer jelentősége elsősorban abban rejlik, hogy szinte valamennyi óvodai tevékenységi terület mozgásos fejlesztésének hatékony kiegészítését kínálja. Jellegéből adódóan a kognitív képességek mozgásos fejlesztésében új alternatívát nyújthat. A megszokott mozgásterápiák – alapozó terápia, stb., kiegészítéseként, bizonyos esetekben önálló metodikaként is ajánlható.
Fejlesztések esetén a heti egy-két alkalom javasolt.
Magyar Gábor nyomán
Szerző: Repkáné Ragó Zsuzsanna
Igazgató