A Föld napja – 04.22

A Föld napjának története

Az első fecske egy amerikai egyetemista, Denis Hayes volt. Az ő kezdeményezésére 1970.04.22-én 20 millió amerikai emelte fel szavát a természetért, a levegő és a vizek védelméért. Ez egy történelmi jelentőségű esemény volt az egész világ számára.Ezután Amerika szerte több millió ember tért át ökológiailag érzékenyebb életvitelre.

Húsz évvel később, 1990-ben világmozgalommá vált.

Denis Hayes és barátai 1989-ben Kaliforniában létrehozták a Föld Napja Nemzetközi Hírközpontot, és havonta küldtek hírlevelet a világ minden országába, hogy a városi tömeg-felvonulásoktól kezdve szabadegyetemi előadásokig, faültetéstől a hulladékok újrahasznosításának megszervezéséig, a nemzetközi hírközlési rendszerek bevonásától falusi majálisokig sokféle akcióval ünnepeljék április 22-én a Föld napját a világ minden országában, a környezetbarát, fenntartható társadalom közös vágyával. Több mint 140 ország 200 millió környezetért aggódó polgára, civil szervezetek válaszoltak felhívásukra, és városok, falvak, iskolák, környezetvédő szervezetek mind-mind saját programmal, a legkülönfélébb módon tették emlékezetessé és világméretűvé ezt a napot.

Magyarország az elsők között csatlakozott. Hazánkban a környezetvédők 1990-ben megalapították a Föld Napja Alapítványt, és egy hírközpontot hoztak létre az első magyar Föld napja eseményeinek koordinálására. Felhívásukra kis falvakban és nagyvárosokban egyaránt sokan jelentkeztek.

A Föld Napja Alapítvány a helyi kezdeményezéseket – külön hangsúlyozva az iskolák és természetesen a pedagógusok szerepét – környezeti könyvek kiadásával, vetélkedők összeállításával támogatja.

Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot? Így hangzik a Föld napja mozgalom egyik jelmondata.

https://www.fna.hu

Föld napja Mocorgó módra

Sok oktatási és nevelési intézményhez hasonlóan mi is teszünk a bolygónkért, jövő nemzedékéért, hiszen a Föld nem a miénk, utódainktól kaptuk azt kölcsön! Védjük a környezetünket, zászlónkra tűztük a fenntarthatóságot és az újrahasznosítást. Elhivatottak vagyunk ebben a témában. Már kétszer szereztük meg a Zöld óvoda címet. Szeretnénk megkapni harmadszor is, hisz a végső cél az Örökös Zöld óvoda cím elnyerése.

https://zoldovoda.hu

Mitől vagyunk mi Zöld óvoda?

  • Az óvodai nevelésünk folyamatában meghatározó szerepe van a fenntarthatóságra nevelés elvei alapján folyó nevelőmunkának.
  • A környezeti nevelés komplex módon áthatja az óvodai életünk mindennapjait.
  • Gyermekeink nevelésében kiemelt helyen szerepel az egészséges életvitel megalapozása.
  • A környezeti harmónia kialakítása érdekében az óvoda dolgozói együtt teremtik meg a környezeti feltételeket a legkörnyezetkímélőbb módon.
  • Mi, óvodapedagógusok speciális szakmai felkészültséggel és elhivatottsággal rendelkezünk, a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai értékeit közvetítő szakmai továbbképzéseken szélesítjük tudásunkat.

A mindennapokban:

  • A csapvíz gazdaságos felhasználásának megtanítása (megfelelő kézmosási technika, a mértéktelen vízpazarlás megállítása, a tiszta víz értékének és nélkülözhetetlenségének kihangsúlyozása mind az ember, mind a természeti környezet szempontjából. Megértetni az óvodás korosztállyal, hogy víz nélkül nincs élet!
  • Fontos küldetés a családok bevonása a fenntarthatóságra, újrahasznosításra nevelésben. Nem elegendő minta csupán az óvodában foglalkozni ezzel. Ezért több alkalommal bevontuk a szülőket, családokat az újrahasznosított anyagok célszerű alkalmazásba.
  • A szelektív hulladékgyűjtés feltételeinek megteremtése – külön edényekkel.
  • A különböző anyagok megismertetése a gyermekekkel – lebomló, nem lebomló.
  • A környezetünkben élő növények és állatok óvása, megfelelő és folyamatos gondozása.
  • Növénytelepítések (fa, bokor és virágültetés).
  • Zöldséges kiskert ültetése – termények feldolgozása, kóstolása.
  • Fűszerkert kialakítása, tanulmányozása.
  • Komposztálás
  • Városunk tanösvényének bejárása, az ottani élővilág megismerése.
  • A különleges Ráckevei (Soroksári)-Duna-ág kiemelkedő jelentőségű természeti értékének megbecsülésére, megóvására nevelés.
  • Az óvoda szűkebb és tágabb környezetének megtekintése.
  • A séta, a mozgás, a sport megszerettetése, valamint a környezetvédő jellegére való figyelemfelhívás – ahová csak lehet, menjünk gyalog vagy kerékpárral, hiszen ebben az esetben nincsen káros anyag kibocsájtás és égéstermék, mint az üzemanyagoknál.

Az ide, 2024-es Föld napjáról készült galériánkat hamarosan megtekinthetik!

Források:

https://www.fna.hu

https://zoldovoda.hu

Szigetszentmiklósi Mocorgó Óvoda Pedagógiai Programja

https://kirandulastippek.hu/budapest-kornyeke/szigetszentmiklos-uszolap-tanosveny

Szerző: Glázer Márta, óvodapedagógus

Megszakítás